君は本当の「カロッツェリア」を知っているか?【前編】[ Lorenzo’s perspective Vol.2 ] Do you know the real “Carrozzeria”?_Part 1  [ Lorenzo’s perspective VOL.2]

[English text next to Japanese ]
イタリアはシエナ在住の大矢アキオ・ロレンツォさんからのコラムの2回目です。
今回は戦前から欧州のみならず世界のカーデザインをリードしてきたカロッツェリアについてのお話しです。前回にひきつづき、時代の流れの中で消えてしまいつつあるものがある中で、自動車デザインもその手法を変えてきました。カロッツェリアの隆盛期と今について大矢さん的ポイントオブビューで語っていただきます。
TEXT : 大矢アキオ ロレンツォ
PHOTOS : 大矢アキオ ロレンツォ & The Creative Commons

This is the second column from Mr. Akio Lorenzo Oya, who lives in Siena, Italy.
This time, we will talk about Carrozzeria, which has been leading car design not only in Europe but also in the world since the prewar period. As in the previous installment, car design has also changed its approach, as some things are disappearing with the passage of time. Mr. Oya will talk about Carrozzeria's prosperous period and the present from his point of view.
TEXT : Akio Lorenzo OYA
PHOTOS : Akio Lorenzo OYA & The Creative Commons

ボンジョルノ!在イタリアジャーナリストの大矢アキオ ロレンツォです。

本コラムでは今後たびたび現地のカロッツェリアの動向についてもお伝えしてゆくつもりです。そこで今回は、そもそもカロッツェリアとは何かについて2回に分けてお話ししましょう。

昨今日本でカロッツェリアというと、真っ先にカーAVのブランドを思い浮かべる人が多いのではないでしょうか? いっぽう、デザインの世界ではイタリアのカーデザイン会社を指します。

carrozzeriaとは19世紀まで馬車carrozzaを造る工房のことでした。ちなみに彼らが最も駆使する道具であるがハンマーmartelloであることからマルテッレリアmartelleriaともいわれ、その呼称も今日まで続いています。

カロッツェリアが最も発展したのは、北部の都市トリノでした。理由は二つありました。第一はサヴォイア王家の本拠地かつ、1861年にイタリア統一後の最初の首都となり、馬車の需要が多かったことです。第二はフランス自動車産業に遅れをとるまいと考えた有志たちによってフィアット(FIAT イタリア・トリノ自動車製造会社)が1899年に誕生し、国内でいち早く本格的自動車産業が誕生したことです。イタリア第二の都市であるミラノでも工業が発達したことから、同様にカロッツェリアが数々生まれました。

馬車を造っていたカロッツェリアたちは、乗り物が馬車からクルマに変わった後も自動車の車体製作に携わるようになりました。これが今日までカロッツェリアと呼ばれている理由です。20世紀初頭、自動車の大半は現在のモノコック(一体)構造ではなく、シャシー(車台)の上にボディーが載っているものでした。車を購入できた超富裕層はメーカーからエンジンと車輪が付いたシャシーを購入。上屋であるボディは好みのカロッツェリアに発注していました。服にたとえれば、限りなくオートクチュールに近かったのです。

第二次大戦後に自動車の大衆化が進み、車体構造の主流がモノコックに移行しても、カロッツェリアの成長は続きました。メーカーのスポーツモデルを中心にデザインを手掛けるばかりか、自社工場を拡張し、その車体を受託生産するようになりました。そうした車たちはアメリカをはじめ各国に輸出され、イタリアが奇跡といわれる経済成長を成し遂げる原動力となりました。
同時にイタリアのカロッツェリアや、彼らを支えるデザイナーは1950〜60年代、世界の自動車メーカーの間で引く手あまたでした。ジョヴァンニ・ミケロッティがBMWにデザインを提供したのはその好例です。またドイツ系メーカーの中には、車体生産をイタリアのカロッツェリアに委託するブランドもありました。日本の自動車メーカーにとっても“デザインの先生”役を果たしました。ピニン・ファリーナは日本の日産に、ベルトーネはマツダに、ヴィニャーレはダイハツに、さらにギアGhiaはいすゞに協力し、デザイン向上に大きく貢献したのです。

左:BMW 700 右:700sport ___PHOTOS by Creative Commons
BMW 1500 ___PHOTOS by Creative Commons

やがて1968年、カロッツェリア界にとって画期的な企業がトリノに誕生します。デザイナーのジョルジェット・ジウジアーロと、エンジニアのアルド・マントヴァーニが立ち上げたイタルデザイン(当時の正式社名はSIRP)」です。従来のカロッツェリアのようなリッチな顧客向け一品製作や大メーカーの受託生産ではなく、車両全体の構造や生産プロセスまで提案できる、いわばフルサービスを目指したのです。1971年のアルファ・ロメオ・アルファスッドは、ジウジアーロとマントヴァーニのコンビによる初期の傑作です。

Alfasud ___PHOTOS by Creative Commons

ところでイタリアではトリノやミラノに限らず、carrozzeriaと記された看板が頻繁に目に飛び込みます。ただし大半はカーデザイン会社ではなく、自動車板金工場。こちらも馬車の製作・修理工房時代からの呼び名が引き継がれているためです。その多さからは、19世紀半ばまで、交通手段が駕籠、馬そして徒歩しかなかった日本との違いを痛感させられます。

それではみなさん、次回までアリヴェデルチ(ごきげんよう)。

[トップ写真]
2023年4月、ミラノ・デザインウィークにおいてイタルデザインが公開したコンセプトカー、「アッソ・ディ・ピッケ・イン・モヴィメント(左奥)」と、その発想源となった1973年「アッソ・ディ・ピッケ(右前)」

Do you know the real “Carrozzeria”?_Part 1 [ Lorenzo’s perspective VOL.2 ]

What is Carrozzeria?

Bongiorno! This is Lorenzo Oya Akio, a journalist in Italy.
In this column, I will often report on the trends of carrozzeria in Italy.
So this time, I would like to talk about what a carrozzeria is in the first place, in two parts.

When you hear the word “Carrozzeria” in Japan these days, the first thing that comes to mind is probably a car AV brand. In the design world, on the other hand, it refers to an Italian car design company.

Until the 19th century, the word “carrozzeria” referred to workshops that built carriages, or “carrozza. Incidentally, their most used tool was the hammer martello, which is why they were also known as martelleria, a name that has continued to this day.

It was in the northern city of Turin that the Carrozzeria developed the most. There were two reasons. First, Turin was the home of the royal family of Savoia and the first capital after the unification of Italy in 1861, and there was a great demand for horse-drawn carriages.
Second, FIAT (FIAT Italia Torino Automobile Manufacturing Company) was founded in 1899 by a group of volunteers who wanted to keep up with the French automobile industry, and was one of the first to establish a full-fledged automobile industry in Italy.
Milan, Italy’s second largest city, also had a well-developed industry, and many carrozzerias were born there as well.

Carrozzeria, which had manufactured carriages, became involved in the manufacture of car bodies when the vehicles changed from carriages to automobiles. This is why they are still called Carrozzeria to this day.
At the beginning of the 20th century, the majority of automobiles were not of today’s monocoque construction, but had the body on top of the chassis. The very wealthy, who could afford to buy a car, purchased the chassis with the engine and wheels from the manufacturer. The body, which was the shed, was ordered from the Carrozzeria of their choice. If we compare it to clothing, it was as close to haute couture as possible.

Carrozzeria’s growth continued even after World War II, when automobiles became more popular and the mainstream body structure shifted to monocoques. Carrozzeria began to design mainly sports models for manufacturers, expanded its own factories, and began to produce the bodies of these cars on consignment. These cars were exported to the United States and other countries, and became the driving force behind Italy’s miraculous economic growth.

At the same time, Italian carrozzeria and the designers who supported them were in great demand among the world’s automakers in the 1950s and 1960s. Giovanni Michelotti’s designs for BMW are a good example. Some German automakers also outsourced body production to Italian carrozzeria. They also served as “design teachers” for Japanese automakers. Pinin Farina worked with Nissan, Bertone with Mazda, Vignale with Daihatsu, and Ghia with Isuzu, contributing greatly to the improvement of Japanese car design.

Left : BMW700__Right : 700sport ___PHOTOS by Creative Commons
BMW 1500 ___PHOTOS by Creative Commons

In 1968, an epoch-making company in the world of carrozzeria was born in Turin. Italdesign (officially known as SIRP at the time) was founded by designer Giorgetto Giugiaro and engineer Aldo Mantovani.
Italdesign’s goal was to provide full-service automotive development, offering proposals for the entire vehicle structure and production process, rather than the one-off production for rich customers or contracted production for large manufacturers, as was the case with conventional carrozzeria.
The 1971 Alfa Romeo Alfasudo is an early masterpiece of the Giugiaro/Mantovani combination.

Alfasud ___PHOTOS by Creative Commons

In Italy, by the way, you will frequently see signs that say “carrozzeria” not only in Turin and Milan, but also in other cities. However, most of them are not car design companies, but auto sheet metal shops. This is because the name “carrozzeria” has been inherited from the days of carriage manufacturing and repair workshops.
The large number of carrozzeria in the area makes one keenly aware of the difference from Japan, where until the mid-19th century, the only means of transportation was palanquin, horseback, or on foot.

So until next time, everyone, Arrivederci (Have a nice day).

[Top photo]
The concept car "Asso di Picche in Movimento" (back left), unveiled by Italdesign at Milan Design Week in April 2023, and its inspiration, the 1973 "Asso di Picche" (front right).

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著者プロフィール

大矢アキオ ロレンツォ (Akio Lorenzo OYA) 近影

大矢アキオ ロレンツォ (Akio Lorenzo OYA)

在イタリア・ジャーナリスト。国立音大ヴァイオリン専攻卒業。京都造形芸術大学(現・京都芸術大学)大学院 …