NeoCon2024視察トピックス [ CMFデザインシリーズ Vol.3 ]  NeoCon2024 Inspection Topics [ CMF Design Series Vol. 3 ]

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[CMFデザインシリーズ Vol.3]
いま、クルマの内装デザインは、一般のインテリア空間の考え方に近づく傾向にある。色や素材を扱うCMFデザインの役割はより重要度が増しておりインテリアトレンドを常に意識していなければならない。そして、サステナビリティへの企業の姿勢に対する人々の関心や厳しさも高まっている。そのような時代のなかにおいて開催されたNEOCON2024のトピックスレポートをいち早く紹介する。
Text & Photos : 齋藤優子 

[CMF design series Vol.3]
Nowadays, car interior design tends to move closer to the general idea of interior space. The role of CMF design, which deals with colors and materials, is becoming more important and requires constant awareness of interior trends. People are also becoming more concerned and demanding about corporate attitudes toward sustainability. This issue of NEOCON2024, held in the midst of such an era, presents an early report on the topics covered.
Text & Photos : Yuko Saito

NeoCon2024 (ネオコン2024)

6月9日から11日の3日間、シカゴ(アメリカ イリノイ州)で開催されたNeoCon2024に行ってきました。
このNeoCon(ネオコン)という展示会をご存知でしょうか? 家具関係に携わっている方々にはよく知られていると思いますが、NeoConは、毎年6月にシカゴで開催される、北米最大の商業インテリアの展示ショーです。家具やインテリアデザインのショーというと、イタリアのミラノサローネが世界的に有名ですが、NeoConは、商業家具つまりオフィス用家具を中心に、病院や学校など公共の空間を取り巻く家具関係の新作展示ショーで、毎回50,000人以上の来訪者で賑わいます。

LEFT : The Mart    RIGHT : Fulton Market
※会場はシカゴの中心地にある歴史的な商業ビル「The Mart」。毎年6月に開催される。3年ほど前からは、この建物から車で5~6分ほどの場所にある「フルトン・マーケット」というエリアにショールームを移設したブランドが増え、現在は2拠点開催に近い体制となっていて、ちょっとした「デザインのお祭り」ムードが漂う。街全体に会場がいくつも点在するミラノサローネなどと比較すると規模としては小さめだが、ブランドがまとまった箇所に集中していてショー全体を包括的に見やすく、各ブランドの個性やコンセプトなどがわかりやすい。(筆者感想)

ここでは、一般家具とはまた違う量産のプロダクト的要素を備えつつ、よりデザイン性が高くユニークであり、さらには新技術や新素材を取り込んだオフィス家具の最前線のデザインを見ることができます。最新デザイントレンドの落とし込みの様子もわかり、車両のCMFにも大変参考になる重要なショーだと認識しています。昨今のオフィスやその働き方に反映されるライフスタイルの多様化を受け、より広い分野に注目されているイベントと言えます。

NeoCon今年の傾向

コロナパンデミックの終息後、仕事と生活の境界がますます曖昧化し、働き方によりいっそうの多様性・柔軟性が求められています。コロナ後のオフィスの環境は、どんな世代も人とのつながり(=コミュニケーション)や幸福感を感じられる空間が必要とされています。また、つながりと同時に個々を重視する傾向も強くなり、よりバランスの取れた心の平穏を感じられるデザイン表現が多く見られるようになりました。

そんな傾向の一環として、今年は柔らかく丸いラインのデザイン形状の家具が増加しました。また精神的な休息感を与える優しく気持ちのよい色や、ウッドや石目調など、自然界からインスピレーションを受けた魅力的な質感の素材やパターンが印象的でした。一方では落ち着きのある寒色系のアクセントカラーや鮮やかでポップなコントラストカラーも見られ、充足感・幸福感・喜びの感覚を呼び起こす傾向も感じられました。

また、サステナビリティに対する業界の動きはすでにトレンドとは言わず、本質的な設計手法としての確立が必須です。環境にやさしい循環型材料とそのソリューション(解決手法)の使用は当たり前であり、企業は再生プラスティック・再生木材・生分解性複合材料など、環境への影響が少ない材料を選択して採用しています。NeoCon会場でも様々なイノベーションの研究から製品への採用を謳った展示が多く見られ、より環境にやさしい手段の採用に参加するよう業界の専門家に呼びかけていました。

写真上段左から反時計回りに:Scandinavian spaces, BUZZI SPACE, OFS, KETTAL, Allsteel, MOMENTUM 

盛り沢山だった内容のNeoCon2024のなかから、CMFの観点から気になったトピックスを何点かご紹介します。

1. カラートレンドは 癒しのグリーン系・あたたかみ/親密さのベージュ・コーラル系 

今年の会場では、オフィスや公共スペースの硬い空気から解放された、自宅のような安心感と快適さを、色や素材に見ることができました。今年の傾向である丸いラインのデザイン形状に合う、「癒される」色、特にグリーン系と、やや彩度を感じるベージュ・テラコッタカラーが多く見られたのが今年のカラーの特徴でした。

・グリーン

彩度をおさえ、落ち着いたグリーン系は心を穏やかに整え、同時にクリーンさと集中力を生み出します。

左上から時計回りに:DAVIS, DAVIS, KETTAL, Kfi STUDIO 

・サンドベージュ・コーラル・テラコッタ

心をほっとさせる温かみのあるサンドベージュや、コーラル、テラコッタカラーは、無機質になりがちな公共のスペースに優しい空気を送り込みます。同時に表皮材は、ソフトな手触りでボリューム(厚み)のある、やはり温かみを感じさせるファブリックがトレンドです。

Above:teknion,  
Below : Herman Miller

2・ナチュラルインスピレーション

ナチュラルなものに触れていたいという欲求は、ITを駆使した高機能なオフィス空間が当たり前となった今、特に強くなってきていると感じます。また、リラックス感と同時に本質的な上質感が求められています。このような傾向から、ウッド・大理石などの天然素材をメインにしたオフィス家具が一気に増加した印象です。洗練されたシンプルな形状をよりスタイリッシュにしているのが特徴です。

ENWORK
Left : DECCA  Right : HALCON
Left : ENWORK  Right : OFS

また、経年変化した樹木や石を思わせる表現や、草花のイメージを表現したファブリックやフロア材なども、ナチュラル傾向の一環でしょう。複雑で美しい色柄表現が印象的です。

Left : ArcCom  Right : Buzzi Space0610
Left : Steelcase  Right : HBF
Milliken

3・テラゾー*風パターン

昨年までは全く見られなかった、テラゾー風のパターンが今年は目立ちました。主にフロア材です。

古典的な素材をベースとして、石のアクセントをモダンに配列して遊び心のあるモダンなデザインに仕上げており、空間に刺激を与えます。テーブルトップなどにも同じ手法が使われていました。

※テラゾー:大理石や花崗岩を粉砕した粉をセメントや樹脂と練り混ぜ、滑らかに磨いて大理石のように仕上げた人造石。イタリア語「Terrazzo」。主に建材として使われる。
Left : Patcraft  Right :Show Contraact
Left : Kfi STUDIO  Right :SCADINAVIAN SPACES
※↑ヨーグルト容器などの廃棄物による100%再生樹脂

4・機能とサステナブル

・デジタルニットのチェア

ここしばらく注目しているのが※デジタルニット表皮です。裁断や縫製は一切行なわず、チェアの寸法に合わせて編まれたニット表皮なので、切り落としなどの無駄がありません。表皮生産での無駄を省くサステナブルな生産方法です。また、このラウンジチェアは、接着剤を一切使わず6本のネジで組み立てられ、分解も非常にラク。糸は100%再生プラスティック原料。適度なテンションと優しい手触りで、ゆったりとして快適な座り心地です。

HAWORTH  0610
スチールのフレームと脚、ニット表皮、樹脂製シートシェル、シートパッド、6本の金属ねじのみで構成されている。
※デジタルニット:部位別に編んだパーツを縫製するのではなく、製品一つを丸ごと立体的に編み立てる方式。柄や強度をコンピューター制御でアレンジできる。アパレルや衣料品に採用されている。

・ペーパー・シェル( 紙の複合材の芯材 )

29枚のクラフト紙の層に天然樹脂を浸透させて接着したペーペーシェルのチェア。製品のライフサイクル全体を生かすことで環境に及ぼす影響を劇的に軽減する狙い。家具デザイン業界初。
製品寿命後は、このシェルは熱分解処理によって生成される炭化物であるバイオ炭に変換され、土と混ぜると、菌糸体や微生物が新たな生命を生み出す住処となります。薄くしなやかな形状にプレス成形でき、軽量。デザインの可能性を広げ、造形美と機能性、環境への責任が共存しています。

Right : クラフト紙が積層されている様子。
CO₂排出量を最小限に抑えるだけでなく、資源を捨てずに循環させるという方法を生み出している
Alper

今回はごく一部の情報をお載せしました。オフィスデザインの状況は、クルマと同じように変革期を迎え、現在はその後に入ったように思えます。パンデミックを挟んだ前後のライフスタイルの多様化に伴い、オフィスデザインでは円滑なコミュニケーションとプライバシーのどちらにもフォーカスする姿勢が顕著です。とくに今回のショーでは、ワーカーの微妙な心理にそっと寄り添うような、優しい色や素材、配慮のあるディテールなどを見て、CMFデザインの新たな可能性を感じました。
そして、サステナビリティへの企業の姿勢に対する人々の関心の高さ、厳しさも感じました。再生素材を使用するだけでなく、製品使用後の責任までしっかりととっていく完璧さが求められています。

いま、クルマの内装デザインは、一般のインテリア空間としての考え方に近づいている傾向があります。当然、色や素材を扱うCMFデザインの役割は、より重要度が増しており、インテリアトレンドを常に意識していなければなりません。
来年あたりは、また大きなトレンドの波と、新しい機能を見られるのでないかと、次回のNeoConにすでに期待を寄せています。[ Y.S ]

NeoCon2024 Inspection Topics [ CMF Design Series Vol. 3 ]

NEOCON 2024

I went to NeoCon 2024 in Chicago, Illinois, USA, June 9-11.

Have you ever heard of this exhibition called NeoCon? NeoCon is the largest commercial interior design show in North America, and is held every June in Chicago.

While Italy’s Milano Salone is the world’s most famous furniture and interior design show, NeoCon is a showcase for new commercial furniture, primarily office furniture, as well as furniture for hospitals, schools, and other public spaces, and attracts more than 50,000 visitors each time.

LEFT : The Mart    RIGHT : Fulton Market
*The venue is “The Mart,” a historic commercial building in the heart of Chicago. Since about three years ago, an increasing number of brands have relocated their showrooms to the Fulton Market area, a five- to six-minute drive from this building, and the show is now almost a two-location event, creating a bit of a “design festival” atmosphere. Although smaller in scale than the Milano Salone, which has several venues scattered throughout the city, the brands are concentrated in a single location, making it easy to see the entire show comprehensively and to understand the individuality and concepts of each brand. (Author’s opinion)

Here, visitors can see the frontline of office furniture design, which is different from general furniture in that it has mass-produced product elements, but is more design-oriented and unique, and also incorporates new technologies and materials. We recognize that this is an important show that is also a great reference for CMF for vehicles, as it shows how the latest design trends are being incorporated.

With the recent diversification of lifestyles reflected in offices and the way they work, this event is attracting attention from a wider range of fields.

NeoCon Trends for this year

After the end of the Corona pandemic, the boundaries between work and life have become increasingly blurred, and more diversity and flexibility in work styles are required. The post-Corona office environment needs to be a space where all generations can feel a sense of connection (=communication) with others and a sense of well-being. There is also a strong tendency to emphasize the individual as well as the connection, and design expressions that provide a more balanced sense of peace of mind are more common.

As part of this trend, furniture designs with soft, rounded line shapes increased this year. Also impressive were gentle, pleasing colors that provide a sense of spiritual rest, and materials and patterns with attractive textures inspired by the natural world, such as wood and stone grain patterns. On the other hand, calm, cool accent colors and bright, pop contrasting colors were also seen, and tended to evoke a sense of contentment, happiness, and joy.

In addition, the industry movement toward sustainability is already more than a trend; it must be established as an essential design methodology. The use of environmentally friendly, recyclable materials and solutions is the norm, and companies are choosing and adopting materials with low environmental impact, such as recycled plastics, recycled wood, biodegradable composites, etc. At NeoCon, there were many exhibits touting the research and adoption of various innovations into their products. Many exhibits at NeoCon encouraged industry professionals to participate in the adoption of more environmentally friendly measures.

Counterclockwise from top left:Scandinavian spaces, BUZZI SPACE, OFS, KETTAL, Allsteel,MOMENTUM 

From the many topics covered at NeoCon 2024, here are some of the topics that caught our attention from a CMF perspective.

1. Color trends are green for healing, beige and coral for warmth and intimacy

At this year’s exhibition, the sense of security and comfort of home, free from the stiff air of offices and public spaces, could be seen in the colors and materials. This year’s colors were characterized by “soothing” colors, especially greens and slightly saturated beige/terracotta colors, which fit this year’s trend of round-line design shapes.

Green

The low saturation and calm green tones arecalm and regulate the mind and at the same time, it creates a sense of cleanliness and concentration.

Clockwise from top left: DAVIS, DAVIS, KETTAL, Kfi STUDIO

Sand beige, coral, terra cotta

Warm and relaxing colors such as sand beige, coral, and terracotta bring a gentle air into public spaces that tend to be inorganic.
At the same time, the trend in upholstery materials is toward fabrics that are soft to the touch, voluminous, and warm.

Above:teknion,  
Below : Herman Miller

2. Natural Inspiration

We feel that the desire to be in touch with natural things is becoming especially strong now that highly functional IT-based office spaces have become the norm. There is also a demand for a sense of relaxation and, at the same time, an essential sense of quality. This trend has given me the impression that office furniture mainly made of natural materials such as wood and marble has increased all at once.
They are characterized by sophisticated and simple shapes that are more stylish.

ENWORK
Left : DECCA  Right : HALCON
Left : ENWORK  Right : OFS

Expressions reminiscent of aged trees and stones, as well as fabrics and flooring materials that express images of flowers and grasses, are part of the natural trend. Complex and beautiful colors and patterns are impressive.

Left : ArcCom  Right : Buzzi Space0610
Left : Steelcase  Right : HBF
Milliken

3. Terrazzo* style pattern

Terrazzo-like patterns, which were not seen at all until last year, were noticeable this year. These are mainly floor materials.

*Terrazzo: Artificial stone made by mixing crushed marble or granite powder with cement or resin and polishing it smooth and marble-like. Mainly used as a building material. Terrazzo" is an Italian word.
Left : Patcraft  Right :Show Contraact
Left : Kfi STUDIO Right :SCADINAVIAN SPACES
Up 100% recycled resin from yogurt containers and other waste materials

4. Functional and Sustainable

Digital Knit Chair

We have been focusing on* digital knit outer skins for some time now. Digital knit skins are knitted to the dimensions of the chair without any cutting or sewing, so there is no trimming or other waste. This is a sustainable production method that eliminates waste in epidermal production. This lounge chair is assembled with six screws and no glue, making it very easy to disassemble. The yarn is 100% recycled plastic material. With moderate tension and a gentle touch, it provides a relaxed and comfortable seating experience.

HAWORTH  0610
It consists only of a steel frame and legs, knit surface skin, resin seat shell, seat pad, and six metal screws.
*Digital knitting: A method in which an entire product is knitted three-dimensionally, instead of sewing parts knitted by section.Patterns and strength can be arranged by computer control. This method is used for apparel and clothing.

Paper Shell (Paper composite core material)

Papershell chair made of 29 layers of kraft paper permeated with natural resin and glued together. The aim is to dramatically reduce the environmental impact of the product by making use of its entire life cycle. A first in the furniture design industry.
After the life of the product, this shell is converted into biochar, a carbonized material produced by a pyrolysis process, which, when mixed with soil, becomes a home for mycelium and microorganisms to create new life.
It can be press-formed into thin, flexible shapes and is lightweight. It expands the possibilities of design, and its formative beauty, functionality, and environmental responsibility coexist.

Right : Kraft paper being laminated.
Not only does it minimize CO2 emissions, it also creates a way to recycle resources instead of discarding them.
Alper

We have presented only a small portion of the information in this issue. The office design situation has undergone a period of change, much like the car, and now seems to have entered a subsequent period. With the diversification of lifestyles before and after the pandemic, there is a noticeable focus on both smooth communication and privacy in office design. Especially at this year’s show, I felt new possibilities for CMF design when I saw gentle colors, materials, and thoughtful details that gently accommodate the subtle psychology of workers.
I also felt people’s interest in and rigor for a company’s attitude toward sustainability. They are expected not only to use recycled materials, but also to take full responsibility for their products after use.
Nowadays, car interior design tends to be approaching the idea of the car as a general interior space. Naturally, the role of CMF design, which deals with colors and materials, is becoming more important and requires constant awareness of interior trends.
I am already looking forward to the next NeoCon, hoping to see another wave of major trends and new features in the next year or so. [Y.S]

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著者プロフィール

齋藤 優子 近影

齋藤 優子

CMFデザイナー
多摩美術大学プロダクトデザイン科卒業
家庭用品のデザイン開発、文具・オフィス家具・店…