ホンダ新型FREED(フリード)  No.2_インテリアデザイン Honda’s new FREED   No.2_Interior Design

HONDA FREED CROSSTAR
[ English text next to Japanese ]
本田技研工業株式会社(Honda Motor Co., Ltd.)は6月28日に新型FREEDを発売した。2008年に初代、2016年に2代目が発売され今回で3代目となる。今回のコンセプトは”Smile” Just Right Mover (“スマイル” ジャスト ライト ムーバー)。人びとの暮らしだけではく、使う人の気持ちにも寄り添い、日々の暮らしに笑顔をもたらすクルマとなることを目指して開発した。さらに3WAY Universal Moverとして「日常使い」「レジャー使い」「介護使い」を定め、用途や手段を選ばずに快適に使える「標準車」を超える車を目指した、としている。
売れている車のモデルチェンジは難しいのだが、どのように目標を設定し開発を進めたかを開発者に聞いた。3回に分けてお届けする記事の2回目はインテリアについて。
Text:難波 治 Photos : Honda, Motor-fan, The Creative Commons Attribution, Osamu NAMBA

Honda Motor Co., Ltd. launched the new FREED on June 28, the third generation after the first generation in 2008 and the second generation in 2016. The concept of the new car is the “Smile” Just Right Mover. It was developed to be a car that brings smiles to people's faces, not only in their daily lives, but also in the feelings of those who use it.
The company has also defined the 3-way Universal Mover as “for daily use,” “for leisure,” and “for nursing care,” aiming to create a vehicle that is more than a “standard car” that can be used comfortably for any purpose or means.
We asked the developers how they set their goals and proceeded with development, although it is difficult to remodel a car that is already selling well.
This is the second of a three-part series. INTERIOR DESIGN

インテリア

新型のインパネ周りはアイランドのように独立している。全体に角を丸めた柔らかさで統一されており、乗員に対しての優しい感覚を感じさせる。もしステアリングが無かったら車のインテリアというよりも居間のような感覚に近い。手の届く範疇、触れる部分は、タッチ感触も目に入ってくる感覚もよく計画されている。

「豪華さ、立派さを表現するためにはドーンと左右を幅いっぱいに繋いで、というやり方もあると思うが、FREEDは違う。自分たちが1ユーザーとなり、ただ作るだけの人間じゃなくて、 自分たちが買いたい。自分たちが買う。そして人に勧める。という意識をちゃんと持って開発しようとしたし、そうあるべきだし、そういう車にしていきたいと常に心がけた」と語るのは安積LPLだ。

「運転する人には、運転しやすさとか、車両感覚の掴みやすさとか、安心感がやっぱり必要」

「インパネをピラートゥーピラーで結ぶと意外と大きく感じるんです。目に入ってくるこの1番大きな部分を少しタイトにすることによって、コンパクトに感じられる部分があって、そこの安心感が非常に大きなインパクトを持っているんです。この車を使われる方々はファミリー層が多く、そんなに運転に長けている人がいるような車じゃない。そういう方々に車両感覚をつかみやすくする。コンパクトな感じでこれだったら運転できるっていう感覚が重要で、できるだけ視界を広くしながら解放感は得たいと考えた。」

*安積 悟氏:本田技研工業株式会社 BEV開発センター 統括LPL シニアチーフエンジニア
エア[e-HEV]のインパネ:グレージュ内装色
この内装色も手伝って、明るく広々とした開放感を感じる。インパネ前面はパッドのようにも感じ乗員に対する優しさ、安心感を感じさせる。センターコンソールがないのでフロントシート間で後席へのアクセスが可能だ。写真のNAVIは9インチ仕様。
クロスター:ブラック×カーキ内装色 こちらの内装色はしっかりとした感覚を感じさせるが、全体にトーンが沈みがちで印象そのものが少ない。名称はブラックとなっているが実際には濃いグレーでコンビネーションされているカーキとのトーントーンの組み合わせがフラットな印象とさせれいる。 シートはややフラットでサポート感がもう少しあると良いと感じた。
カーブを多用せずに直線と角Rで構成され、同じ言語で揃えてデザインされたインテリアディティル。 これらの造形手法はエクステリアデザインとも考え方が揃えられている。

室内レイアウト

「運転する人と後ろに座る人は感覚が違う。運転する人たちは広さよりも運転しやすさとか、車両感覚の掴みやすさとか、安心感が必要だと思っていて、後ろに乗る人たちは広ければ広い方が快適だと思うんです」

「また、お子さんを連れているママがお子さんをケアする時に、1番どうあればいいのかっていうような考え方について、リアルな子育て中の人たちから意見をもらいました。」

「今回、実際にスケッチを書いたメンバーっていうのは30代で子育てをやっていたり、この車を開発しているメンバーがちょうど自分たちの年代世代なんですよね。ですから携わっているメンバーの日々感じているものを、パッケージ側から入れていくというのが非常に多かったです」

「シート形状1つにしても、ウォークスルーをしやすくするためにショルダーを削るんですが、お母さん達に言われたのは、シートが大きいのは立派でいいんですけど、子供をケアしようと振り向こうとした時にシートのショルダーが肩に当たって手が後ろに行かないんです。小さな子供を後ろに乗せている時に、シートが大きいと親の気配が消えちゃって子供が泣くんです。だから親が見えるようにしたいんです。というような意見があって、それならばシートショルダーの部分を削って、ヘッドレストも可能な限り小さくして親がちゃんと前にいるってことをわかるようにしましょう。というようにして開発を進めました。」と安積LPLは語ってくれた。

エア:3列6人乗りの内装 2列目はアームレスト付き独立シート。グレージュ内装は室内全体を優しく広く感じさせる。
クロスター 五人乗りの内装
3列6人乗りの2列目と3列目のシート。6人乗りの場合、リアゲートを開けるとこのような感じ。ラゲッジスペースとして6人分は十分取れないが、このサイズ(全長4310mm)の車で6人が窮屈でなく乗れることの方が評価できる。

エアの3列レイアウトもクロスターも前席との膝回りのスペースはしっかりと確保されているが、1列目、2列目ともにシート座面の前後長はミニマムだ。特に1列目のシート座面の前後長は平均的成人男子にはやや短く、腿の膝寄り部分は少し頼りない。しかし日本人女性のかなりの寸法をカバーしているとなればこのくらいの座面長に落ち着くのかもしれない。新型車のホイールベースが先代と同一ということはプラットフォームは基本的に変更がないので仕方がないところか。とはいえこのサイズの車で3列の居住空間を十分確保できていることは商品価値が高い。ただし座面はややフラットでサポート性ももう一つというところだと感じる。

歴代の3列目の居住スペースと横方向の視界比較 2列目のシートバックとの膝回りスペースはちゃんと確保されている。

新型はスクエアなウィンドウ形状により、狭さを感じさせない視界と彩光を得ており閉じ込められ感は改善されている。2型の3列目ウィンドウの狭さの反省が生きていると思われるが、初代のウィンドウ形状が乗員の視線と相性も良く面積も最大だったかもしれない。3列シートレイアウトをとる場合には、3列目の居住環境はとても大切だ。

3列目のシート形状はほぼ水平に近いためか、前下がりに感じてしまうことがある。もう少しだけお尻を収めてくれるとさらに良い感覚の3列目の環境になる。

新型FREED 6人乗りの室内レイアウト

ウォークスルーのための左右の座席間スペースはもちろん余裕は取れないが、全幅1695mmを考えると十分に確保できているといえる。

CROSSTAR

十分に大きく開くバックドアはFREEDの魅力だ。荷室容量も広く、しかも2 段使いも可能。

No.3_介護使いにつづく

Honda’s new FREED   No.2_Interior Design

HONDA FREED CROSSTAR

INTERIOR

The instrument panel area of the new model is as independent as an island. The entire area is unified by soft, rounded corners, creating a sense of gentleness toward the occupants. If it were not for the steering wheel, it would feel more like a living room than a car interior. The areas within reach and touch are well planned, both in terms of touch feeling and the sensation in the eye.

“I think there is a way to express luxury and magnificence by connecting the instrument panel to the full width of the car, but FREED is different.
We are not just a manufacturer of cars, but we are also a user of cars that we would like to buy and recommend to others,We tried to develop the car with this in mind, and we always tried to make it into a car that people would want to buy and would recommend to others.” said Azumi LPL.

“It is important for the driver to feel comfortable driving, to grasp the size of the vehicle, and to feel secure.”
“When the instrument panel is connected by pillar-to-pillar, the car feels bigger.

Therefore, by tightening this area, which is the first thing the eye sees, the car feels more compact and has a very large impact on the sense of security. The people who use this car are mostly families, and it is not the kind of car that people are that skilled at driving. To make it easier for such people to get a sense of the car body dimensions. The impression of compactness and the feeling that this would be easy to drive was important, and we wanted to provide as wide a field of vision as possible and a sense of freedom”

* Satoru Azumi: Large Project Leader, Supervisor Chief Engineer, BEV Development Center, Electrification Business Development Operatons
Honda Motor Co.
AIR [e-HEV] instrument panel: Gray-beige interior color This interior color gives a bright, spacious, and open feeling. The front of the instrument panel appears to be padded, which gives a sense of gentleness and security to the occupants. There is no center console, so access to the rear seats is possible between the left and right front seats. The NAVI in the photo is a 9-inch version.
CROSSTAR : Black×khaki interior color The interior colors here give a strong sense of solidity, but the overall interior tone tends to be subdued and less impressive. Although the color is called black, it is actually a dark gray, and the combination of khaki and tone-on-tone gives it a flat appearance. The seat shape was a little flat and could use a little more support.
The interior details are designed with straight lines and corner Rs, instead of a lot of curves, and the rules of modeling are unified. These modeling rules are also aligned with the concept of exterior design.

Interior Layout

“The people who drive and the people who sit in the back have different senses.
Drivers need ease of driving, a sense of the size of the vehicle, and a feeling of security more than space, while passengers in the back think that the more space they have, the more comfortable they feel.”

“We also received input from real people raising children about their ideas on how best for mothers with children to care for their children”

“The members who drew the sketches this time are in their 30’s and are actually raising children, and for the members who are developing this car, they are just in their own generation. Therefore, we often put into the interior package what the members of the team were feeling on a day-to-day basis.”

“For example, the shape of the seat. In the past, we had shaved the shoulders of the seat to make it easier to walk through, but mothers told us that although it was fine that the seat was bigger, when they turned around to take care of their children, the shoulders of the seat hit them and their hands could not go behind them. They commented that it.””” “Also, when a mother has a small child in the back, if the seat is too big, the parent’s presence disappears and the child cries. So we want to be able to see the parents” They also said.

“We have received comments such as, If that was the case, we decided to cut the seat shoulder and make the headrest as small as possible so that the parents would know they were in front of the seat. This is how we proceeded with development.” Azumi LPL told us.

AIR: 3-row, 6-passenger interior.  The second row has independent seats with armrests. The gray-beige interior makes the entire interior feel soft and spacious.
CROSSTAR : five-passenger interior.
The second and third row seats of a three-row, six-passenger car.
The six-passenger car looks like this when the rear gate is opened. Although there is not enough luggage space for six passengers, the fact that six passengers can ride in a car of this size (overall length 4310mm) without being cramped is more appreciated.

Both the AIR’s three-row layout and the CROSSTAR have a good amount of knee room between the seatbacks, but the front-to-back length of the seat seating surfaces in both the first and second rows is minimal. The front-to-back length of the seat, especially in the first row, is a bit short for the average adult male, and the area near the thigh knee is a bit unreliable. However, this level of seating length may be appropriate if it covers a significant dimension of Japanese women. This is unavoidable because the wheelbase of the new car is identical to that of its predecessor and the platform is basically unchanged. Nevertheless, the fact that a car of this size has sufficient three rows of living space is a high product value. However, the seat surface is somewhat flat and support is felt to be somewhat poor.

Comparison of third-row occupant space and lateral visibility in successive generations There is decent knee room with the second row seatback.

The new model’s square window shape provides a view and saturated light without feeling narrow, improving the feeling of confinement. This seems to be a reflection of the narrowness of the third-row window of the Model 2, but the window shape of the first generation seemed to be more compatible with the occupant’s line of sight and had the largest window area. When adopting a three-row seat layout, the third-row living environment is very important.

The third-row seat shape is nearly horizontal, which may be why it sometimes feels forward and down. It would be an even better sensory third row environment if it contained a little more butt.

New FREED  Six-passenger interior layout

The space between the left and right seats for walk-through is of course not sufficient, but considering the overall width of 1695 mm, it is adequate.

CROSSTAR

The back doors, which open wide enough, are an attractive feature of the FREED. The cargo capacity is also large, and it can be used in a two-stage configuration.

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著者プロフィール

難波 治 / Osamu NAMBA 近影

難波 治 / Osamu NAMBA

筑波大学芸術専門学群生産デザイン専攻卒業後、スズキ株式会社入社。軽自動車量産車、小型車先行開発車輌…