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インテリア
新型のインパネ周りはアイランドのように独立している。全体に角を丸めた柔らかさで統一されており、乗員に対しての優しい感覚を感じさせる。もしステアリングが無かったら車のインテリアというよりも居間のような感覚に近い。手の届く範疇、触れる部分は、タッチ感触も目に入ってくる感覚もよく計画されている。
「豪華さ、立派さを表現するためにはドーンと左右を幅いっぱいに繋いで、というやり方もあると思うが、FREEDは違う。自分たちが1ユーザーとなり、ただ作るだけの人間じゃなくて、 自分たちが買いたい。自分たちが買う。そして人に勧める。という意識をちゃんと持って開発しようとしたし、そうあるべきだし、そういう車にしていきたいと常に心がけた」と語るのは安積LPLだ。
「運転する人には、運転しやすさとか、車両感覚の掴みやすさとか、安心感がやっぱり必要」
「インパネをピラートゥーピラーで結ぶと意外と大きく感じるんです。目に入ってくるこの1番大きな部分を少しタイトにすることによって、コンパクトに感じられる部分があって、そこの安心感が非常に大きなインパクトを持っているんです。この車を使われる方々はファミリー層が多く、そんなに運転に長けている人がいるような車じゃない。そういう方々に車両感覚をつかみやすくする。コンパクトな感じでこれだったら運転できるっていう感覚が重要で、できるだけ視界を広くしながら解放感は得たいと考えた。」
*安積 悟氏:本田技研工業株式会社 BEV開発センター 統括LPL シニアチーフエンジニア
室内レイアウト
「運転する人と後ろに座る人は感覚が違う。運転する人たちは広さよりも運転しやすさとか、車両感覚の掴みやすさとか、安心感が必要だと思っていて、後ろに乗る人たちは広ければ広い方が快適だと思うんです」
「また、お子さんを連れているママがお子さんをケアする時に、1番どうあればいいのかっていうような考え方について、リアルな子育て中の人たちから意見をもらいました。」
「今回、実際にスケッチを書いたメンバーっていうのは30代で子育てをやっていたり、この車を開発しているメンバーがちょうど自分たちの年代世代なんですよね。ですから携わっているメンバーの日々感じているものを、パッケージ側から入れていくというのが非常に多かったです」
「シート形状1つにしても、ウォークスルーをしやすくするためにショルダーを削るんですが、お母さん達に言われたのは、シートが大きいのは立派でいいんですけど、子供をケアしようと振り向こうとした時にシートのショルダーが肩に当たって手が後ろに行かないんです。小さな子供を後ろに乗せている時に、シートが大きいと親の気配が消えちゃって子供が泣くんです。だから親が見えるようにしたいんです。というような意見があって、それならばシートショルダーの部分を削って、ヘッドレストも可能な限り小さくして親がちゃんと前にいるってことをわかるようにしましょう。というようにして開発を進めました。」と安積LPLは語ってくれた。
エアの3列レイアウトもクロスターも前席との膝回りのスペースはしっかりと確保されているが、1列目、2列目ともにシート座面の前後長はミニマムだ。特に1列目のシート座面の前後長は平均的成人男子にはやや短く、腿の膝寄り部分は少し頼りない。しかし日本人女性のかなりの寸法をカバーしているとなればこのくらいの座面長に落ち着くのかもしれない。新型車のホイールベースが先代と同一ということはプラットフォームは基本的に変更がないので仕方がないところか。とはいえこのサイズの車で3列の居住空間を十分確保できていることは商品価値が高い。ただし座面はややフラットでサポート性ももう一つというところだと感じる。
新型はスクエアなウィンドウ形状により、狭さを感じさせない視界と彩光を得ており閉じ込められ感は改善されている。2型の3列目ウィンドウの狭さの反省が生きていると思われるが、初代のウィンドウ形状が乗員の視線と相性も良く面積も最大だったかもしれない。3列シートレイアウトをとる場合には、3列目の居住環境はとても大切だ。
3列目のシート形状はほぼ水平に近いためか、前下がりに感じてしまうことがある。もう少しだけお尻を収めてくれるとさらに良い感覚の3列目の環境になる。
ウォークスルーのための左右の座席間スペースはもちろん余裕は取れないが、全幅1695mmを考えると十分に確保できているといえる。
十分に大きく開くバックドアはFREEDの魅力だ。荷室容量も広く、しかも2 段使いも可能。
No.3_介護使いにつづく
Honda’s new FREED No.2_Interior Design
INTERIOR
The instrument panel area of the new model is as independent as an island. The entire area is unified by soft, rounded corners, creating a sense of gentleness toward the occupants. If it were not for the steering wheel, it would feel more like a living room than a car interior. The areas within reach and touch are well planned, both in terms of touch feeling and the sensation in the eye.
“I think there is a way to express luxury and magnificence by connecting the instrument panel to the full width of the car, but FREED is different.
We are not just a manufacturer of cars, but we are also a user of cars that we would like to buy and recommend to others,We tried to develop the car with this in mind, and we always tried to make it into a car that people would want to buy and would recommend to others.” said Azumi LPL.
“It is important for the driver to feel comfortable driving, to grasp the size of the vehicle, and to feel secure.”
“When the instrument panel is connected by pillar-to-pillar, the car feels bigger.
Therefore, by tightening this area, which is the first thing the eye sees, the car feels more compact and has a very large impact on the sense of security. The people who use this car are mostly families, and it is not the kind of car that people are that skilled at driving. To make it easier for such people to get a sense of the car body dimensions. The impression of compactness and the feeling that this would be easy to drive was important, and we wanted to provide as wide a field of vision as possible and a sense of freedom”
* Satoru Azumi: Large Project Leader, Supervisor Chief Engineer, BEV Development Center, Electrification Business Development Operatons
Honda Motor Co.
Interior Layout
“The people who drive and the people who sit in the back have different senses.
Drivers need ease of driving, a sense of the size of the vehicle, and a feeling of security more than space, while passengers in the back think that the more space they have, the more comfortable they feel.”
“We also received input from real people raising children about their ideas on how best for mothers with children to care for their children”
“The members who drew the sketches this time are in their 30’s and are actually raising children, and for the members who are developing this car, they are just in their own generation. Therefore, we often put into the interior package what the members of the team were feeling on a day-to-day basis.”
“For example, the shape of the seat. In the past, we had shaved the shoulders of the seat to make it easier to walk through, but mothers told us that although it was fine that the seat was bigger, when they turned around to take care of their children, the shoulders of the seat hit them and their hands could not go behind them. They commented that it.””” “Also, when a mother has a small child in the back, if the seat is too big, the parent’s presence disappears and the child cries. So we want to be able to see the parents” They also said.
“We have received comments such as, If that was the case, we decided to cut the seat shoulder and make the headrest as small as possible so that the parents would know they were in front of the seat. This is how we proceeded with development.” Azumi LPL told us.
Both the AIR’s three-row layout and the CROSSTAR have a good amount of knee room between the seatbacks, but the front-to-back length of the seat seating surfaces in both the first and second rows is minimal. The front-to-back length of the seat, especially in the first row, is a bit short for the average adult male, and the area near the thigh knee is a bit unreliable. However, this level of seating length may be appropriate if it covers a significant dimension of Japanese women. This is unavoidable because the wheelbase of the new car is identical to that of its predecessor and the platform is basically unchanged. Nevertheless, the fact that a car of this size has sufficient three rows of living space is a high product value. However, the seat surface is somewhat flat and support is felt to be somewhat poor.
The new model’s square window shape provides a view and saturated light without feeling narrow, improving the feeling of confinement. This seems to be a reflection of the narrowness of the third-row window of the Model 2, but the window shape of the first generation seemed to be more compatible with the occupant’s line of sight and had the largest window area. When adopting a three-row seat layout, the third-row living environment is very important.
The third-row seat shape is nearly horizontal, which may be why it sometimes feels forward and down. It would be an even better sensory third row environment if it contained a little more butt.
The space between the left and right seats for walk-through is of course not sufficient, but considering the overall width of 1695 mm, it is adequate.
The back doors, which open wide enough, are an attractive feature of the FREED. The cargo capacity is also large, and it can be used in a two-stage configuration.
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