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3つ目の注目
今回の新型車には”3Way” Universal Moverというコンセプトがあり、「日常」「レジャー」と並んで「介護」における使用を重要な柱としている。そのためにFREEDにはCROSSTAR ‘スロープ’とCROSSTAR ‘リフトアップシート‘という車種が存在する。これに関して安積LPLは次のように語る。
「これまでは派生車の中にそういう車両がありますという形で終わらせていたのですが、これからはどんどん介護の必要性が高くなる時代に入っていく。それが陰の世界ではなく、同じ路線の中での多様性と位置付け、’介護仕様’というか、スロープ仕様もどんどん一般の人たちにたくさん使っていただいて、その中に介護も含まれているんだ、という形にして、この商品そのものが特別仕様じゃないですよというようにしなくてはダメだということなのです。
ですから訴求の仕方にしても、ネーミングにしても、全部変えて、介護じゃなくても使っていただいて、介護が必要な時には使っていただいて、万が一その介護が終わった後も使える、というように考えました。フリードはすごく耐用年数を長くみていただけるので、必要になった時に買うのではなくて、あらかじめ、それを買っておけばその先も使えますよという、そういうような感覚を持つことがお客様のためにもいいんじゃないかと思っています」
実際にスロープ仕様もリフトアップシートも体験してみると非常に使い心地が良いものに仕上がっているし、作動中の不安も無い。高齢化を迎える世帯や、ユニバーサルな使い勝手に対して、これまでは特注であったり専用の改造車であったりしたものが商品ラインの中に存在できているということは素晴らしいことである。
*安積 悟氏:本田技研工業株式会社 BEV開発センター 統括LPL シニアチーフエンジニア
新型FREEDは
使う人のことをしっかりと考えた良い商品デザインで登場した。デザイナー達はこの車を、一家の大切な家族を乗せ、長く使用してもらいたいという気持ちを前面に出し、非常に真面目なスタンスでスタイリングをしたようだ。だからと言って決してぶっきらぼうな箱になってはおらず、その造形の作り込みはとても丁寧で、モデラーの手がしっかりと入っていることを感じさせる出来になっている。
派手な衣装は着ていないが、時代の流行りに左右されないスタイルでまとめることで、長く使用しても特に急激に色褪せるということがないスタイリングとなっている。これまでもFREEDのモデルチェンジのサイクルは8年ごとであったように、これから先の8年のモデルサイクルを考慮した落ち着いた考え方だったのかもしれない。
また、この全幅の5ナンバー枠を堅守し肥大化をしない姿勢は賞賛に値するし、その中でも十分に空間を確保し、広さを感じるインテリアデザインを達成していることに拍手を送りたい。
あえて加えるとすれば、この考え方のスタンスに加えて、スタイリングのどこかに’この車である’という固有の魅力的なアイキャッチがあったとしたら、さらにスタイリングの時代鮮度感や新登場感が向上しただろう。
Honda’s new FREED No.3_ Nursing care use.
Third point worth noting
The new model has based on the “3-Way” Universal Mover concept, which emphasizes “daily” and “leisure” use as well as “nursing care” use. LPL Azumi explains the concept as follows.
“We are entering an era in which the need for care is becoming more and more important. Until now, we have ended up with such vehicles in derivative vehicles.
In planning a product, it is necessary to position this type of product as a diversity, and to say that “slope specifications version” are being used more and more by the general public, and that “nursing care” is included in this category, and that this product itself is not a special specification.
Therefore, we changed everything, from the appeal to the naming, so that the product could be used without nursing care, when nursing care is needed, and conveniently even after the nursing care is over. Since FREED has a long service life, it would be good to give customers the sense that they can use it for nursing care if they buy it in advance, rather than buying it after they need it.”
In fact, both the “slope version” and the “lift-up seat” are very comfortable to use when experienced, and there is no anxiety during operation.
The new FREED is…..
It came with a good product design that was well thought out for its users. The designers seem to have styled this car with a very serious stance, with the desire to carry their precious family members and have them use it for a long time in the forefront. At first glance, the model may appear blunt, but it is very carefully crafted, and one can sense that the modeler’s hand has been firmly placed on the model. Although the costumes are not flashy, the styling is put together in a style that is not influenced by the fashions of the times, and does not fade particularly rapidly even after long use. In the past, the model change cycle for FREED has been every eight years, and perhaps this model was also a calm approach that took into account the model cycle for the next eight years.
The company is also to be applauded for adhering to the 5-number (1700 mm) width limit and not bloating the body, and for achieving an interior design that provides ample space and a sense of spaciousness within this limit.
If I may add, in addition to the stance of this idea, if somewhere in the styling there was an inherently attractive eye-catcher that said ‘this is the car’, it would have further improved the sense of freshness and new appearance of the styling.