ホンダ新型FREED(フリード)  No.3_介護使い Honda’s new FREED   No.3_ Nursing care use.

HONDA FREED CROSSTAR “nursing care use”
[ English text next to Japanese ]
本田技研工業株式会社(Honda Motor Co., Ltd.)は6月28日に新型FREEDを発売した。2008年に初代、2016年に2代目が発売され今回で3代目となる。今回のコンセプトは”Smile” Just Right Mover (“スマイル” ジャスト ライト ムーバー)。人びとの暮らしだけではく、使う人の気持ちにも寄り添い、日々の暮らしに笑顔をもたらすクルマとなることを目指して開発した。さらに3WAY Universal Moverとして「日常使い」「レジャー使い」「介護使い」を定め、用途や手段を選ばずに快適に使える「標準車」を超える車を目指した、としている。
売れている車のモデルチェンジは難しいのだが、どのように目標を設定し開発を進めたかを開発者に聞いた。3回に分けてお届けする最終回は「介護使い」について。
Text:難波 治 Photos : Honda, Motor-fan, The Creative Commons Attribution, Osamu NAMBA

Honda Motor Co., Ltd. launched the new FREED on June 28, the third generation after the first generation in 2008 and the second generation in 2016. The concept of the new car is the “Smile” Just Right Mover. It was developed to be a car that brings smiles to people's faces, not only in their daily lives, but also in the feelings of those who use it.
The company has also defined the 3-way Universal Mover as “for daily use,” “for leisure,” and “for nursing care,” aiming to create a vehicle that is more than a “standard car” that can be used comfortably for any purpose or means.
We asked the developers how they set their goals and proceeded with development, although it is difficult to remodel a car that is already selling well. The final installment of this three-part series is about “nursing care use.“
Text:Osamu NAMBA Photos : Honda, Motor-fan, The Creative Commons Attribution, Osamu NAMBA

3つ目の注目

今回の新型車には”3Way” Universal Moverというコンセプトがあり、「日常」「レジャー」と並んで「介護」における使用を重要な柱としている。そのためにFREEDにはCROSSTAR ‘スロープ’とCROSSTAR ‘リフトアップシート‘という車種が存在する。これに関して安積LPLは次のように語る。

「これまでは派生車の中にそういう車両がありますという形で終わらせていたのですが、これからはどんどん介護の必要性が高くなる時代に入っていく。それが陰の世界ではなく、同じ路線の中での多様性と位置付け、’介護仕様’というか、スロープ仕様もどんどん一般の人たちにたくさん使っていただいて、その中に介護も含まれているんだ、という形にして、この商品そのものが特別仕様じゃないですよというようにしなくてはダメだということなのです。
ですから訴求の仕方にしても、ネーミングにしても、全部変えて、介護じゃなくても使っていただいて、介護が必要な時には使っていただいて、万が一その介護が終わった後も使える、というように考えました。フリードはすごく耐用年数を長くみていただけるので、必要になった時に買うのではなくて、あらかじめ、それを買っておけばその先も使えますよという、そういうような感覚を持つことがお客様のためにもいいんじゃないかと思っています」

実際にスロープ仕様もリフトアップシートも体験してみると非常に使い心地が良いものに仕上がっているし、作動中の不安も無い。高齢化を迎える世帯や、ユニバーサルな使い勝手に対して、これまでは特注であったり専用の改造車であったりしたものが商品ラインの中に存在できているということは素晴らしいことである。

*安積 悟氏:本田技研工業株式会社 BEV開発センター 統括LPL シニアチーフエンジニア
FREED CROSSTAR ‘スロープ’
CROSSTAR ‘スロープ’
大きめの車椅子も収納可能。2列目の背面と膝回り、つま先ともにピッタリと収まる
CROSSTAR ‘リフトアップシート‘
作動中の不安を感じなかった。

新型FREEDは

使う人のことをしっかりと考えた良い商品デザインで登場した。デザイナー達はこの車を、一家の大切な家族を乗せ、長く使用してもらいたいという気持ちを前面に出し、非常に真面目なスタンスでスタイリングをしたようだ。だからと言って決してぶっきらぼうな箱になってはおらず、その造形の作り込みはとても丁寧で、モデラーの手がしっかりと入っていることを感じさせる出来になっている。
派手な衣装は着ていないが、時代の流行りに左右されないスタイルでまとめることで、長く使用しても特に急激に色褪せるということがないスタイリングとなっている。これまでもFREEDのモデルチェンジのサイクルは8年ごとであったように、これから先の8年のモデルサイクルを考慮した落ち着いた考え方だったのかもしれない。

また、この全幅の5ナンバー枠を堅守し肥大化をしない姿勢は賞賛に値するし、その中でも十分に空間を確保し、広さを感じるインテリアデザインを達成していることに拍手を送りたい。

あえて加えるとすれば、この考え方のスタンスに加えて、スタイリングのどこかに’この車である’という固有の魅力的なアイキャッチがあったとしたら、さらにスタイリングの時代鮮度感や新登場感が向上しただろう。

Honda’s new FREED   No.3_ Nursing care use.

HONDA FREED CROSSTAR “nursing care use”

Third point worth noting

The new model has based on the “3-Way” Universal Mover concept, which emphasizes “daily” and “leisure” use as well as “nursing care” use. LPL Azumi explains the concept as follows.
“We are entering an era in which the need for care is becoming more and more important. Until now, we have ended up with such vehicles in derivative vehicles.

In planning a product, it is necessary to position this type of product as a diversity, and to say that “slope specifications version” are being used more and more by the general public, and that “nursing care” is included in this category, and that this product itself is not a special specification.

Therefore, we changed everything, from the appeal to the naming, so that the product could be used without nursing care, when nursing care is needed, and conveniently even after the nursing care is over. Since FREED has a long service life, it would be good to give customers the sense that they can use it for nursing care if they buy it in advance, rather than buying it after they need it.”

In fact, both the “slope version” and the “lift-up seat” are very comfortable to use when experienced, and there is no anxiety during operation.

FREED CROSSTAR ‘slope’.
Larger wheelchairs can be accommodated, and knees and toes fit snugly in the rear of the second row.
FREED CROSSTAR ‘Lift-up seat.
No anxiety during operation.

The new FREED is…..

It came with a good product design that was well thought out for its users. The designers seem to have styled this car with a very serious stance, with the desire to carry their precious family members and have them use it for a long time in the forefront. At first glance, the model may appear blunt, but it is very carefully crafted, and one can sense that the modeler’s hand has been firmly placed on the model. Although the costumes are not flashy, the styling is put together in a style that is not influenced by the fashions of the times, and does not fade particularly rapidly even after long use. In the past, the model change cycle for FREED has been every eight years, and perhaps this model was also a calm approach that took into account the model cycle for the next eight years.

The company is also to be applauded for adhering to the 5-number (1700 mm) width limit and not bloating the body, and for achieving an interior design that provides ample space and a sense of spaciousness within this limit.

If I may add, in addition to the stance of this idea, if somewhere in the styling there was an inherently attractive eye-catcher that said ‘this is the car’, it would have further improved the sense of freshness and new appearance of the styling.

キーワードで検索する

著者プロフィール

難波 治 / Osamu NAMBA 近影

難波 治 / Osamu NAMBA

筑波大学芸術専門学群生産デザイン専攻卒業後、スズキ株式会社入社。軽自動車量産車、小型車先行開発車輌…